Kika in på vår facebooksida

Där kan du läsa om vad som händer just nu

 

På cykel runt Manhattan

 

Efter museibesök och shopping kan det vara skönt att ägna sig åt något helt annat. I huset fanns det förra sommaren tre vintagecyklar, två herr- och en dammodell. Ingrid, min väninna, som inte cyklat på 20 år och jag bestämde oss för att göra en heldagstur och cykla runt Manhattan. En tur som fågelvägen borde vara omkring 5 mil. Ingrid valde damcykeln, som var lite lägre och utrustad enbart med handbromsar. Jag tar en av herrcyklarna, en Crescent med bred och mjuk sadel, då den verkade fungera för min längd.

 

 

 

I början körde vi försiktigt, ledde cyklarna ner till Riverside park där vi tog hissen ner till The Bike route downtown längs Hudson river. Cykelvägen är välordnad och löper alldeles invid floden; cyklister kör högertrafik och gåendes får hålla sig i egen fil, längst till höger. Det behövs nog för här är det en strid ström av folk som rör sig i båda riktningarna. Om man skulle vilja pausa så finns det några restauranger längs vägen men vi rullade snabbt ned mot Battery Park. Där trängdes turisterna och vi tvingades leda cyklarna. Norrut längs East River är cykelvägen också lätt att följa, bred och lättrampad och snart hade vi kommit under brofästet till Brooklyn Bridge och så småningom tornade central Manhattans imponerande skyline upp sig i fonden. Men plötsligt vid 30:e gatan upphörde cykelvägen och för första gången fick vi ge oss in i stadstrafiken. Det gick bra, längs första avenyn finns en cykelbana som vi följde tills den passerat FN-skrapan. Där omkring 60:e gatan kunde vi åter cykla längs floden, men vid något tillfälle fick vi släpa cyklarna uppför en trappa då cykelbanan forstsatte i en nivå över gatuplan. Den här sträckningen löper längs med ett stort bostadsområde, genom en park och fortsätter norröver och uptown. Vid 120:e gatan kom vi inte länge utan därefter snirklade vi oss fram genom Harlem. Vi cyklade på de breda trottoarerna, vilket fungerade utmärkt på de mindre trafikerade gatorna, men på avenyerna med mycket folk i rörelse var det svårare. Vi höll oss så nära Harlem River som möjligt, cyklade norrut till 128:e gatan och vände uptown vid Malcom X avenyn, fortsatte fram till 148:e gatan, rundade stora bostadskomplex och lyckades hitta en gång- och cykelväg som löpte längs vägen invid floden.

 

 

Den leder oss fram till 10:e avenyn. I korsningen vid Broadway och 218:e gatan stannade vi till för att fylla på vätskeförråden. Vi fortsatte sedan fram till bron som leder mot Bronx, vände tillbaka och tog 218:e gatan västerut ner i Inwood Hill Park, en lummig oas och ett andningshål i norr. Vi hittade en liten väg genom parken åt väst där Harlem river övergår i Hudson. Cykelbanan blev allt bättre och en lång raksträcka bar söderut ner till 181:e gatan. Där kommer vi inte längre; cykelvägen slutade i en vändplats och vi tvingades cykla tillbaka till Dyckham och där kom vi fram vid Broadway, alldeles nedanför The Cloister. Vi cyklade en bit, men uppför den långa backen i Washington Heights ledde vi cyklarna.I krönet vid Washington Bridge, viker vi sedan av västerut till Fort Washington Avenyn då det är alldeles för mycket trafik och folk på Broadway. I höjd med 150:e gatan stannar vi till vid en spansk-mexikansk take-away. Klockan närmar sig 20, rumpan ömmar lite och Ingrid har fått skavsår efter handbromsarna. Cykling downtown är enkelt, det finns cykelbanor på gatorna och terrängen är platt men norröver är det värre; här finns det inte lika många cykelbanor, det är backigt och utan karta inte helt enkelt att orientera sig, men gillar man strapatser är det hit man ska bege sig på upptäcktsfärd.

 

 

Tillbaka till första bloggsidan...